Odhaľte potravinovú alergiu či neznášanlivosť

Odhaľte potravinovú alergiu či neznášanlivosť

To, čo bolo v minulosti raritou, je dnes už bežným javom. Stále viac ľudí trpí alergiami rôzneho druhu. Tá potravinová dokáže naozaj potrápiť, prejavuje sa od nadúvania a žalúdočných problémov, až po bolesti hlavy, psychické problémy či depresie. Väčšina týchto problémov pochádza z piatich druhov potravín, ktoré vyvolávajú najčastejšie alergické reakcie.

OBILNINY

Patria sem všetky jedlá z obilnín, ktorých základom je pšenica a kukurica. Týchto potravín je naozaj dosť, pretože sem radíme aj tie, ktoré majú pšenicu, či kukuricu v zložení. Výskumy udávajú, že pšenica dráždi až 60% ľudí.

KRAVSKÉ MLIEKO

Možno mlieko milujete a pijete ho dokonca každý deň. Pre mnoho ľudí je však kravské mlieko ťažko stráviteľné, preto by ste mali uprednostniť radšej kozie. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam spojeným s trávením kravskej bielkoviny.

KOFEÍN

Niektorí si bez kávičky, alebo zeleného čaju nevedia predstaviť život. Nie každému však kofeín pomáha, preto to skúste občas bez neho a uvidíte, či sa vám nezlepší trávenie.

DROŽDIE

Chutné kysnuté koláče sú síce neodolateľné, ale droždie v kombinácii s pšeničnou múkou, mnohým ľuďom spôsobuje tráviace problémy, či nadúvanie.

CITRUSOVÉ PLODY

Niektorí ľudia na ne nedajú  dopustiť, iní sa však vyhádžu hneď ako chytia citrus do ruky.


breakfast-3507706_1920jpg


POTRAVINOVÁ NEZNÁŠANLIVOSŤ


Mierne negatívna reakcia na niektorú z uvedených alebo iných potravín sa považuje za neznášanlivosť. Zradná je hlavne preto, že reakcia sa môže dostaviť o niekoľko hodín, dokonca až dní po konzumácii problémovej potraviny.

Spomalená reakcia na potraviny prebieha v črevách, čím sa líši od alergie, pri ktorej reakcia prebieha v krvi a imunitnom systéme. Potravinová neznášanlivosť sa prejavuje bolesťami hlavy, výkyvmi nálady, stratou koncentrácie a môže vyústiť aj k vážnejším ochoreniam.


ODHAĽTE, ČO VÁM ŠKODÍ


Odborníka by ste síce nemali „obchádzať“, môžete sa však otestovať aj sami. Pokiaľ trpíte nevysvetliteľnými bolesťami hlavy, brucha, výkyvmi nálady, alebo zažívacími problémami, skúste po dobu jedného týždňa vylúčiť „rizikovú potravinu“.

Keďže kravské mlieko a výrobky z neho sa konzumujú takmer v každej domácnosti, je rozumné začať s mliečnymi výrobkami, alebo tými z pšenice či kukurice. Nezabudnite si všímať informácie na etiketách, aby ste danú potravinu vylúčili dôsledne. Pozor na kazeín z mlieka, pšeničný lepok a sladidlá z kukurice. Každú zmenu stravy si dôkladne zapisujte, aby ste sa k informáciám mohli neskôr vrátiť.

Nasledovný týždeň začnite konzumovať práve tú potravinu, ktorú ste vylúčili. Ak to bolo mlieko, niekoľko krát denne pite nízkotučné mlieko, jedzte jogurty a tvaroh. Ak ste vylúčili kukuricu či pšenicu, jedzte ju čo najviac a to vo všetkých podobách. Sledujte, či sa cítite horšie, prípadne pociťujete bolesti alebo únavu. Uvedomte si však, že príznaky neznášanlivosti sa môžu dostaviť aj tri dni po tom, ako "rizikovú potravinu" zjete.

autor: gh