DESAŤ zdravých náhrad pšeničnej múky

DESAŤ zdravých náhrad pšeničnej múky

Už dávno neplatí, že múka je iba biela. Ku klasickej bielej múke v posledných rokoch pribudli jej grahamové a celozrnné úpravy, ktoré sú šetrnejšie k nášmu tráveniu aj tukovým vankúšikom. Pšeničná múka však stále obsahuje lepok, ktorý spôsobuje mnohým ľuďom tráviace problémy, niektorí ho nemôžu jesť vôbec. Dnes si povieme niečo o múkach, ktoré sú možno trocha netradičné, ale stále častejšie sa používajú pri pečení, ako aj prísada do jedál. Všetky tieto múky sú bezlepkové a každá má svoju špecifickú chuť a využitie.


MANDĽOVÁ MÚKA

Vyrába sa z lúpaných sladkých mandlí, ktoré sa najskôr zbavia tukov a následne pomelú. Mandľová múka obsahuje mnoho vitamínov a minerálov a tiež zdravé nenasýtené mastné kyseliny. Táto múka má vynikajúcu chuť a používa sa najmä pri pečení zdravých sladkostí, alebo aj na dochutenie, pri použití bežnej múky.

RECEPT: Mandľové guličky s proteínom


MAKOVÁ MÚKA

Maková múka sa vyrába zo semienok maku, lisovaných za studena, ktoré sa najprv zbavia oleja a potom pomelú. Táto múka obsahuje nízky podiel tuku a je bohatá na vápnik, železo a vlákninu. Keďže je prirodzene bezlepková, nezaťažuje organizmus a je vhodná aj pre alergikov. Používa sa pri pečení zdravých koláčov, ale aj slaného pečiva, či na dochutenie jedál.

RECEPT: Famózne makové guličky


ĽANOVÁ MÚKA

Ľanové semienka, z ktorých sa vyrába ľanová múka sa radia medzi "superpotraviny." Obsahujú množstvo vitamínov skupiny B, vitamín E, vápnik, železo, mangán, fosfor, draslík, selén, zinok a Omega-3 mastné kyseliny. Ľanová múka neobsahuje lepok, takže je vhodná aj pre alergikov. Používa sa do slaných aj sladkých receptov. Odporúčaná denná dávka je jedna lyžica denne, pri prekročení dávky má laxatívne účinky.

RECEPT: Ľanové toliariky so slnečnicou

flax-meal-2271343_1920jpg


KOKOSOVÁ MÚKA

Kokosovou múkou sa dá pri pečení nahradiť 25-50% bežnej múky, zvyšnú časť doplníme inou alternatívou. Je vyrobená z kokosovej dužiny, ktorá sa najprv vysuší a potom pomelie na žltkastý prášok podobný pšeničnej múke. Z kokosovej múky sa dajú robiť vynikajúce koláče a zákusky, veľmi dobre dochutí smoothies a jogurty, pričom jedlu dodá potrebné množstvo vlákniny. 


HRACHOVÁ MÚKA

Hrachová múka sa vyrába zo sušeného hrachu. Má výbornú, špecifickú chuť a je prirodzene bezlepková. Používa sa ako základ rôznych jedál, alebo na zahustenie polievok, či omáčok, kde nahradí klasickú múku. Podobné využitie má aj trocha netradičná šošovicová múka. Obe sú veľmi bohaté na vitamíny a minerálne látky a nemali by chýbať v žiadnej zdravej kuchyni. 


ORECHOVÁ MÚKA

Múka vyrobená z rôznych druhov orechov je veľmi zdravá a chutná zároveň. Používa sa do koláčov a zákuskov, ale aj ako prídavok do jedál. Múka z vlašských orechov je bohatá na bielkoviny, vlákninu a má nízky podiel sacharidov. Vlašské orechy sú bohaté na draslík, fosfor a obsahujú veľa železa. Ďalšími alternatívami orechovej múky je múka z kešu orechov, či múka z lieskových orechov.

mixed-1938302_1920jpg


RYŽOVÁ MÚKA

Ryžová múka je o niečo známejšia a viac využívaná, ako predchádzajúce druhy. Ryžové cestoviny sú obľúbenou prílohou ázijských pokrmov a obľubujú ich aj ľudia s alergiou na lepok. Táto múka sa využíva na zahustenie polievok, či omáčok, ale tiež na zdravé domáce pečenie. Jej výhodou je, že rovnako ako ryža zasýti na dlhú dobu, pričom nazaťažuje organizmus ako pšeničná múka.

RECEPT: Cestovinový šalát s avokádom


Ďalšie alternatívy pšeničnej múky: 

Múka z chia semienok je silným antioxidantom, zdrojom Omega-3 mastných kyselín, vlákniny, vápnika, zinku, horčíka a železa. Výborne viaže vodu a najmä pri bezlepkovom pečení je vynikajúcim pomocníkom, aby cesto držalo pohromade.Touto múkou je možné nahradiť asi 5% bežnej múky a výrazne tak zlepšiť pekárske vlastnosti a nutričné ​​hodnoty jedla.

Tekvicová múka sa vyrába z odtučnených tekvicových semiačok. Používa sa pri pečení chleba, ale aj koláčov a do rôznych jedál. Výborná je na zahusťovanie polievok alebo omáčok, na prípravu kaší alebo ako prísada do dezertov.

Konopná múka sa používa pri pečení aj varení, môžeme ňou nahradiť až 10% bežnej múky. Pridáva sa do pečiva, koláčov alebo dezertov, používa sa k zahusteniu omáčok a polievok. Je výborným zdrojom bielkovín pre športovcov.

autor: sla